mandag 21. september 2020

(Gudbrandsdalsleden) Dag 22: Trondheim / Nidaros

Gudbrandsdalsleden, dag 22.
Lengde: 0.0km (693.4km).


Jeg våkner opp 642km unna mitt eget hjem i Oslo. I går fullførte jeg pilegrimsleden fra Oslo til Nidaros, i dag var det tiden for å la beina få en fortjent hvil. Det vil si, en pause fra å bære en ryggsekk, de må fortsatt belage seg på å gå litt.

Nidarosdomen.

Det var lite som var tenkt gjennom på forhånd over hva jeg ville se på her i Trondheim. Med ett soleklart unntak. Nidarosdomen, men det er på en måte et obligatorisk besøk har man trasket hele veien hit fra Oslo. Når man registrer seg på pilegrimsgården i Trondheim at man har gått pilegrimsleden og får Olavsbrevet, får man også gratis inngang til domen.

Inne i Nidarosdomen.

At Nidarosdomen er den mektigste kirken i Norge er det vel ikke så mye å si på. I forhold til landene lengre sør i Europa er vi jo ikke kjent for å være befestet med de største og grandiose katedralene.

Alteret og rosevinduet, Nidarosdomen.

Når jeg besøker katedralen er jeg og så heldig at de holder på å teste ut lysanlegget. Om det er en generell oppdatering eller om det er til ett eller annet arrangement vet jeg ikke, men jeg får en slags følelse at det er det siste. Det er uansett artig å gå inne under det høye taket og alle buene mens lyset går av og på, samtidig som at vinduene, buegangene og søylene endrer farger.

Grønne farger inne i Nidarosdomen, men ett blått vindu.

Det føltes fint å få et lysspill i Nidarosdomen som slutt på pilegrimsferden (selv om den egentlig ikke er ferdig).

Kurver og søyler, grå og blå farger.

Lyset i Nidarosdomen slått av, søylene i midten opplyst.

Hva annet kan jeg så se eller besøke i Trondheim? Jeg hadde Rockheim i tankene, så jeg labbet ned til havnen og fant ut at det var stengt. Munkholmen kunne jeg også tenkt meg å besøke, men dit ut går det ingen vei, og det gikk heller ingen båt ut dit i dag.

Skulptur i havnen, Munkholmen kan ses i bakgrunnen.

På en kafé dukket det opp et kart over veitene i Trondheim. Dette var noe nytt for meg. Ordet veit stammer fra norrønt og betyr noe sånt som å lede vann i grøft, det er altså opprinnelig en grøft, men brukes også som navn på bakgater eller smug. I Trondheim finnes det fortsatt mange av disse veitene igjen. Så med kartet i hånd la jeg ut på jakt etter disse gamle grøftene, *kremt*, smugene.

Olav Tryggvason, Torvet, Trondheim.

Veite i Trondheim.

Noen av disse veitene er trivelige smale gater med trefasader, men mange av dem bærer og på et veldig preg av å virkelig å være et smug, dominert av søppelkasser. Steder hvor man kan forvente at katter vil frese mot deg og hvor personer skjuler seg i skyggene om du går der etter mørkets fremkomst, som tatt ut av en film noir.

Veite i Trondheim.

Nidelva.

Jeg trasker langs Nidelvas bredder, som oftest med elven på andre siden av husene som står oppreist tett på vannet. Før jeg bestemmer meg for å gå opp til Kristiansten festning. Turen opp går gjennom trivelige Bakklandet.

Bakklandet.

Kristiansten festning.

Kristiansten ble anlagt i 1682-84 som en del av å gjenoppbygge Nidaros etter bybrannen i 1682 (18. april). Det var kong Christian V som beordret byggingen av festningen. Borgen har en lokasjon som gir en god utsikt over Trondheim. Og spesielt synlig fra sentrum av Trondheim og områdene rundt er det hvite hovedtårnet eller donjonen, hovedsaklig et kanontårn.

Utsikt over Trondheim og Nidarosdomen fra Kristiansten festning.

Inne fra Kristiansten festning.

Tar en tur langs Nidelva hvor jeg kan skue over mot spirene til Nidarosdomen som stikker opp av trærne. Det er regn i luften.

Nidarosdomen blant trærne på andre siden av Nidelva.

Torvet på en regnfull ettermiddag.

Om kvelden spiser jeg pizza på Trondhjem Mikrobryggeri. Torvet med Olav Tryggvason statuen er våt av regnet. Jeg tar turen opp til Nidarosdomen hvor inngangspartiet kan speiles i vannet på plassen foran. Så avslutter jeg kvelden med en øl på Antikvariatet igjen.

Nidarosdomen i kveldsregnet.

Nidarosdomen om kvelden.

I morgen settes pilegrimskursen østover og hjemover igjen. Da tar jeg toget til Lillehammer for å gå Østleden hjem til egen dør.

Fasaden til Nidarosdomen reflektert.

<< Trondheim // dag 21Brøttum // dag 23 >>

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg